Terug naar blog
5 min read

Waarom overstappen van 'buikgevoel' naar 'data- en procesgedreven' management in de F&B industrie?

Written by
Alexandra Hanssens
Published on
February 10, 2023

De F&B-industrie heeft de afgelopen jaren een grote transformatie doorgemaakt. Met de komst van technologie en toenemende concurrentie is het essentieel geworden voor festivals en publieksevents om data- en procesgedreven management toe te passen om voorop te blijven.

Voordelen van datagedreven F&B management

Datagedreven F&B management betekent dat je data analyseert om geïnformeerde beslissingen te nemen over verschillende aspecten van je event. Door gegevens te analyseren, identificeren events eenvoudiger trends, klantenvoorkeuren en verbeterpunten. Deze informatie is de basis om gerichte processen te creëren, de operationele sturing te stroomlijnen en het aanbod te optimaliseren.

Datagedreven F&B management helpt events om:

  • De winstgevendheid te verhogen
    Door data-analyse identificeren events populaire menu-items. Datagedreven F&B-management helpt events kosten te besparen door bijvoorbeeld het optimaliseren van de inzet van medewerkers en het beheren van de voorraad.
  • De klantervaring te verbeteren
    Datagedreven F&B-management helpt events bij het verbeteren van de klantervaring. Door data te analyseren over klantenvoorkeuren, creëren events gepersonaliseerde ervaringen die tegemoetkomen aan individuele smaken. Dit kan bijvoorbeeld door het aanbieden van customs menukeuzes op bepaalde locaties van het event alsook het monitoren en bijsturen van de doorlooptijd voor het verkrijgen van een drankje aan de bar. 

Voordelen van procesgedreven F&B management

Procesgedreven F&B management betekent dat je processen en procedures standaardiseert om consistentie en efficiëntie te waarborgen. Door gestandaardiseerde processen te implementeren, kunnen eventorganisaties verspilling verminderen, de kwaliteit verbeteren en de efficiëntie verhogen. Procesgedreven F&B management helpt organisaties om:

  • De kwaliteit te verbeteren
    Procesgedreven F&B management helpt organisaties de kwaliteit van hun producten te verbeteren door ervoor te zorgen dat elk item consistent wordt bereid. Door recepturen te standaardiseren, zorgen events ervoor dat elk drankje of gerecht aan dezelfde hoge kwaliteitsnorm voldoet én de bereidingskost onder controle is op vlak van productietijd en gebruikte ingrediënten.
  • De efficiëntie te verhogen
    Procesgedreven F&B management ondersteunt organisaties om de efficiëntie te verhogen door workflows te optimaliseren en verspilling te verminderen.

Subscribe to newsletter

Subscribe to receive the latest blog posts to your inbox every week.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.